Koła pasowe - charakterystyka w pigułce

Koła pasowe - charakterystyka w pigułce

Koła pasowe to część większego systemu, a dokładniej przekładni pasowej. Jak każdy inny element, również i koła muszą być odpowiednio dobrane, by przenoszenie siły było efektywne.

  1. Rodzaje kół pasowych
  2. Skutki złej eksploatacji koła
  3. Zalety przekładni pasowej

Na rynku aktualnie można znaleźć bogatą ofertę kół pasowych. Różnorodność firm może sprawiać problemy w ostatecznym wyborze, jednakże my zawsze zalecamy, aby decydować się na markę proponującą wysokiej jakości produkty. Dlaczego? Ponieważ sprawdzony i przystosowany do aplikacji pod każdym względem towar gwarantuje trwałość i niezawodność. Nawet jeśli produkt jest nieco droższy od tańszej alternatywy, szybko się zwróci. Wysokiej jakości koło pasowe eliminuje ryzyko wystąpienia nieplanowanych przestojów, które generują wysokie koszty eksploatacyjne. A perspektywa inwestowania zaoszczędzonych pieniędzy w rozwój firmy zawsze jest przecież bardziej kusząca, prawda?

Rodzaje kół pasowych

Koła pasowe można podzielić według różnych kryteriów. Najpopularniejsze związane jest z pasem, jaki ma z kołami współpracować. I tym samym mamy:

  • koła gładkie, współpracujące z pasami równie gładkimi, charakteryzującymi się jednolitą powierzchnią
  • koła zębate
  • koła z pojedynczym rowkiem, które łączy się z reguły z pasami klinowymi
  • koła wielorowkowe

Najpopularniejsze produkty to koła pasowe klinowe, zwane inaczej rowkowymi. Model ten w połączeniu z odpowiednio dobranym pasem klinowym oferuje nam wysokiej jakości przekładnię pasową, która znajdzie zastosowanie w każdej gałęzi przemysłowej bez wyjątku. Koła pasowe klinowe mają stożkowe powierzchnie umieszczone w wieńcu.

Koła zębate współpracują z pasami zębatymi. Charakteryzują się zębatą powierzchnią, a do zalet tego rozwiązania zalicza się przede wszystkim precyzję w przenoszeniu obrotu, bez żadnych poślizgów.

Modele gładkie (inaczej płaskie) łączy się zwykle z pasami płaskimi. Koło tego rodzaju charakteryzuje się płaskim wieńcem w kształcie baryłki i znajdą zastosowanie przede wszystkim w wysokoobrotowych wrzecionach. Dzięki temu rozwiązaniu przekładnia jest w stanie osiągnąć bardzo duże prędkości obrotowe i liniowe.

Wysokiej jakości koła pasowe wielorowkowe mają na wieńcu rowki, które pokrywają się z żebrami wielorowkowego pasa To świetne rozwiązanie dla pras, maszyn do obrabiania drewna, szlifierek czy napędów umieszczonych w przenośnikach taśmowych i rolkowych. Koła wielorowkowe wykorzystuje się przede wszystkim w przekładniach, które mają pracować z wysoką prędkością liniową. Ponadto przystosowane są do miejsc, gdzie wymaga się, aby w przekładni zastosowano małą średnicę kół pasowych.

Skutki złej eksploatacji koła

W przypadku złej eksploatacji koła pasowego może dojść do uszkodzenia całego systemu. W zależności od rodzaju koła i pasa, mogą powstawać na przykład żłobienia, a same elementy boczne zostaną zużyte. Jednym słowem cała przekładnia ulega wtedy uszkodzeniu, dlatego ważne, by każda jej część była odpowiednio dopasowana.

Nie tylko niepoprawna eksploatacja wpływa na żywotność koła pasowego. Częstą przyczyną jego szybkiego zużycia się jest po prostu zły montaż. Do niepoprawnie wykonanego montażu zalicza się nawet użycie starych śrub.

Zalety przekładni pasowej

Wielu klientów często pyta naszych specjalistów o zalety przekładni pasowej. Otóż system ma wiele plusów, ale nie jest też pozbawiona wad, które należy wziąć pod uwagę, ponieważ mogą okazać się dosyć istotne. W przypadku złej eksploatacji koła pasowego, może dojść do uszkodzenia całego systemu. W zależności od rodzaju koła i pasa, mogą powstawać chociażby żłobienia, a same elementy boczne zostaną po prostu zużyte. Jednym słowem cała przekładnia pasowa może ulec uszkodzeniu, dlatego ważne jest, by każda jej część była odpowiednio dopasowana i eksploatowana.

Odpowiedz