Smar do łożysk tocznych - poradnik doboru

Smar do łożysk tocznych

Każde łożysko bez wyjątku wymaga smarowania, dlatego sprawdź jak wybrać smar do łożysk tocznych. W innym przypadku element ten może ulec szybszemu zużyciu lub awarii.

  1. Smarowanie łożysk tocznych
  2. Rodzaje smarów
  3. Jak dobrać smar do łożyska

Dlatego, aby zagwarantować niezawodne działanie maszyny, zapobiec ewentualnej awarii łożyska, co spowoduje nieplanowany przestój i tym samym wzrost kosztów eksploatacyjnych, warto zadbać o każdy szczegół – w tym również odpowiednie smarowanie.

Smarowanie łożysk tocznych

Smarowanie łożyska odpowiednio dobraną substancją ma na celu zapobiegać szybkiemu zużyciu się mechanizmu. Nie tylko brak smaru, ale również źle wybrany środek poślizgowy może prowadzić do awarii. Części łożyska nie tylko szybciej się ścierają, ale i sama temperatura mechanizmu ulega znaczącemu podwyższeniu. Awarie łożyska nie tylko doprowadzają do nieplanowanych przestojów, wstrzymują produkcję do czasu naprawy, ale również podnoszą koszty eksploatacyjne.

Oprócz tarcia, na użyteczność łożyska wpływ mają także warunki pracy i otoczenia. Smar do łożysk tocznych ma za zadanie chronić każdy element przed korozją oraz zanieczyszczeniami, które mogą przeniknąć do wnętrza łożyska. Do ciężkich warunków pracy zalicza się także bardzo wysokie obciążenia, na które narażone są łożyska, wysokie prędkości, zapylenie otoczenia, środowisko pełne substancji chemicznych, występowanie pary wodnej lub wody czy silne wibracje. Jeśli któryś z powyższych czynników występuje w Twoim miejscu pracy, warto dogłębnie przeanalizować wszystkie właściwości i biorąc je pod uwagę, dobrać jak najbardziej odpowiedni smar.

Nie wystarczy tylko dobrze dobrać smar. Ważna jest także odpowiednia ilość środka poślizgowego czy częstotliwość jego podawania. To także ma wpływ na żywotność elementów łożyska tocznego. Z tego też powodu takie rozwiązania jak smarownica automatyczna Simalube SL01 125 cieszą się dużym zainteresowaniem wśród klientów.

Rodzaje smarów

Na rynku dostępne są dwa rodzaje środków ślizgowych, które wykorzystuje się do smarowania łożysk tocznych. Należą do nich smary plastyczne oraz oleje. Na wybór odpowiedniego środka smarnego ma wiele czynników, począwszy od budowy maszyny, przez konstrukcję łożyska, na warunkach pracy mechanizmu kończąc. Z reguły wykorzystuje się smary plastyczne. Oleje zaś stosuje się wszędzie tam, gdzie środek plastyczny nie spełnia wszystkich wymagań. Oczywiście jest to tylko takie ogólne rozróżnienie.

Smary plastyczne

Smary plastyczne składają się z oleju, który dodatkowo zagęszczono odpowiednimi mydłami metali, na przykład wapniowymi, sodowymi, glinowymi, potasowymi, ołowiowymi, barowymi czy litowymi. Na rynku dostępne są produkty różniące się między sobą również gęstością. Smary plastyczne najlepiej sprawdzą się w standardowych i uniwersalnych aplikacjach, ponieważ mogą mieć problemy z pewnymi warunkami pracy. Na przykład przy wysokiej temperaturze olej bazowy szybciej może odparowywać. Tak samo wygląda sytuacja, gdy łożysko jest narażone na bardzo duże obciążenia, ponieważ wtedy temperatura także znacząco wzrasta. W takim przypadku trwałość oraz żywotność środka smarnego po prostu spada.

Oleje smarne

Oleje smarne wykorzystywane są na przykład w łożyskach superprecyzyjnych. Do zalet tego rozwiązania specjaliści zaliczają przede wszystkim idealną płynność. Ponadto produkty tego rodzaju potrafią odbierać ciepło, co pozwala na stosowanie ich w obiegu zamkniętym. Oleje smarne mają także korzystny wpływ na wszelkiego rodzaju wibracje. Mogłoby się wydawać, że substancja jest pozbawiona wad i z dwóch opcji zawsze lepiej wybrać olej smarny. Nic bardziej mylnego. Problemy mogą pojawić się na poziomie samego systemu smarowania. Olej zaś wymaga dokładnej konserwacji, a i same uszczelki łożyska wymagają częstego sprawdzania, by móc w porę zareagować, gdy środek smarny zacznie wypływać.

Jak dobrać smar do łożyska?

W przypadku smarów plastycznych wybór tego odpowiedniego zależny jest przede wszystkim od poziomu obciążenia, na jakie narażone jest dane łożysko oraz od prędkości obrotu. Im większy mechanizm, tym bardziej gęsty powinien być smar, ponieważ tylko wtedy środek smarny może zagwarantować świetną nośność.

Warto mieć na uwadze także temperaturę pracy łożyska. Im wyższa, tym bardziej smar musi być na nią odporny. Substancja smarna nie może w wysokich temperaturach się utleniać ani zmieniać swojej konsystencji. W przypadku otoczenia wilgotnego najlepiej sprawdzą się produkty litowe lub wapniowe.

Ze względu na obszerność tematu, postanowiliśmy dziś nieco ogólnikowo omówić najważniejsze kwestie związane ze smarowaniem łożysk tocznych. W następnym wpisie skupimy się między innymi na metodach smarowania.

Odpowiedz