Sprawdzone metody smarowania łożysk tocznych

Sprawdzone metody smarowania łożysk tocznych

Wybrałeś smar, ale nie wiesz, jakie są metody smarowania łożysk? Koniecznie sprawdź najpopularniejsze sposoby!

  1. Metody smarowania łożysk
  2. Sposoby smarowania smarem plastycznym
  3. Metody smarowania olejem
  4. Pozostałe rozwiązania wykorzystywane przy smarowaniu łożysk

Metod na smarowanie łożysk jest kilka i każda z nich przystosowana jest do konkretnych aplikacji. Dziś przedstawiamy najpopularniejsze sposoby smarowania łożysk tocznych zarówno olejami, jak i smarem plastycznym. Zapraszamy do lektury.

Metody smarowania łożysk

Kilka razy wspominaliśmy, że smarowanie łożysk tocznych jest bardzo ważne i pod żadnym pozorem nie można ignorować tej czynności, jeśli chcemy zachować jak najdłuższą żywotność łożyska, uniknąć awarii i niepotrzebnych przestojów. Zanim jednak zdecydujesz się na konkretny sposób, musisz zdecydować, który środek smarny będzie odpowiedni do Twojej aplikacji: smar plastyczny czy olej?

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w opublikowanym na naszej stronie artykule pt. Smar do łożysk tocznych – poradnik doboru. W przypadku dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Sposoby smarowania smarem plastycznym

Smarowanie smarem plastycznym jest najbardziej popularnym sposobem. W tym przypadku używa się roztworów z olejem bazowym mineralnym, roślinnym, syntetycznym i zagęszczaczem w postaci polimerów, mydła metali, węglowodorów czy substancji typu żele krzemionkowe, czy bentonity. Na rynku dostępne są smary plastyczne, które w składzie mają różne dodatki, poprawiające parametry substancji smarnej.

Smar plastyczny znacznie lepiej zabezpiecza łożysko przed zanieczyszczeniami, wodą czy wilgocią. Ponadto korzystając z takiego rozwiązania, łatwiej utrzymać czystość maszyny. Przy pionowym czy skośnym układzie wałów, substancja smarna tego rodzaju doskonale radzi sobie z utrzymaniem w łożysku. Ale smar plastyczny nie jest także pozbawiony wad.

W porównaniu z olejami ma niższy poziom, jeśli chodzi o zdolność odprowadzania ciepła. Niższy jest także współczynnik tarcia. Korzystając ze smaru plastycznego musisz wziąć pod uwagę niedosmarowania lub wręcz przesmarowania łożyska, szczególnie jeśli kwestią tą zajmują się mniej doświadczeni pracownicy.

W przypadku smarów plastycznych, sposoby na smarowanie łożyska są zależne przede wszystkim od konstrukcji węzła. Zwykle przy małych maszynach łożyska są po prostu demontowane, dzięki czemu możemy je jeszcze ewentualnie umyć i skontrolować ich stan techniczny. Natomiast, jeśli nie mamy możliwości wyłączenia maszyny, musimy skorzystać na przykład z regulatorów smaru, które samodzielnie wymieniają smar, usuwają nadmiar substancji i na bieżąco kontrolują jego stan.

Metody smarowania olejem

Środek smarny, jakim jest olej, to według specjalistów najlepsza opcja, jeśli szukamy rozwiązania do smarowania łożysk, pracujących przy dużych obciążeniach, bardzo wysokich prędkościach i równie wysokich temperaturach. Olej musi charakteryzować się przede wszystkim doskonałą odpornością na korozję oraz utlenianie i być wytrzymały. Stosuje się zarówno substancje mineralne, jak i syntetyczne. Oleje mogą mieć w składzie dodatki.

  • kąpiel olejowa - standardowe, zanurzeniowe smarowanie. Jest to sposób najprostszy ze wszystkich. Elementy łożyska, które się obracają, zbierają olej i rozprowadzają po całym łożysku. Następnie substancja ścieka po prostu do zbiorniczka umieszczonego w oprawie. W przypadku tej metody trzeba pamiętać, aby poziom środka smarnego sięgał aż połowy elementu tocznego, położonego najniżej. Właściwy poziom oleju jest zwykle kontrolowany przez bagnet czy przeziernik. Sposób kąpieli olejowej stosuje się przy niskich oraz średnich prędkościach.
  • metoda rozbryzgowa wykorzystuje dodatkowe części (np. odrzutniki lub podzespoły mechaniczne typu zębate koła) do rozbryzgiwania oleju.
  • z wtryskiem oleju - metoda polegająca na – jak sama nazwa wskazuje – rozpryskiwaniu substancji ślizgowej pod konkretnym ciśnieniem. W tej metodzie do rozpryskiwania wykorzystuje się specjalne dysze. Sposób sprawdzi się w miejscach, gdzie łożysko narażone jest na bardzo duże prędkości.

Pozostałe rozwiązania wykorzystywane przy smarowaniu łożysk

  • metoda smarowania rosą lub mgłą olejową - za pomocą sprężonego powietrza środek ślizgowy zostaje przetransportowany do specjalnych przewodów smarujących. Powietrze wychodzące z dyszy rozdrabnia i porywa olej, przez co tworzy się mgła. Natomiast w momencie, gdy powietrze z przewodu wyrzuca rozdrobnione, większe kropelki środka smarnego, który następnie pełza po ściankach przewodu, powstaje rosa. Ta metoda sprawdza się na przykład we wrzecionach obrabiarek, czyli tam, gdzie mamy do czynienia z bardzo wysokimi prędkościami, a także tam, gdzie wymagana jest precyzja.
  • sposób z obiegiem wymuszonym polega na wpuszczaniu oleju jedną stroną, a wypuszczaniu drugą. Po „przejściu” przez łożysko olej trafia do specjalnego zbiorniczka, gdzie po schłodzeniu ponownie trafia do wnętrza łożyska. Metoda z obiegiem wymuszonym wykorzystywana jest przede wszystkim tam, gdzie mamy do czynienia z wysokimi prędkościami i równie wysokimi temperaturami pracy.

Zanim ostatecznie zdecydujesz się na smarowanie łożysk za pomocą oleju, warto mieć na uwadze, że sposób ten nie jest pozbawiony wad. Przede wszystkim, wybierając ten środek smarny, musimy wyposażyć łożysko w kompletne uszczelnienie. Ponadto substancja, jeśli narażona jest na dłuższy postój, jest podatna na zawilgocenie czy korozję.

Jeśli nie potrafisz określić, który sposób będzie optymalny dla Twojego rozwiązania, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Gwarantujemy, że wspólnie na pewno znajdziemy odpowiednią metodę dla konkretnej aplikacji.

Odpowiedz