Uszczelnienia łożysk tocznych stykowe i bezstykowe

Uszczelnienia łożysk tocznych stykowe i bezstykowe

Uszczelnienia łożysk tocznych to obszerny temat, zasługujący na oddzielny artykuł. Jeśli nie wiesz, który rodzaj będzie odpowiedni, zostań z nami!

  1. Uszczelnienia dla łożysk tocznych
  2. Uszczelnienie stykowe łożysk
  3. Uszczelnienia bezstykowe łożysk
  4. Inne uszczelnienia łożyskowe

Uszczelnienia są elementem dodatkowym i nie każda aplikacja wymaga, by ich używać. Jeśli już jednak potrzebujemy uszczelnienia, zanim dokonamy zakupu, warto nieco zgłębić swoją wiedzę, by wybrać ten odpowiedni model.

Uszczelnienia dla łożysk tocznych

Uszczelnienia są łożyskom potrzebne, ponieważ ich celem jest przede wszystkim zatrzymywanie smaru i chronienie wnętrza mechanizmu przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Aktualnie na rynku możesz znaleźć następujące rodzaje uszczelnień:

  • stykowe
  • bezstykowe
  • statyczne

Uszczelnienia stykowe - jak sama nazwa wskazuje – stykają się z elementami ruchomymi. Modele bezstykowe mają niewielką szczelinę, umieszczoną między częścią ruchomą a nieruchomą i przez swoją "bezstykowość" na ogół nie ulegają zużyciu. Natomiast uszczelnienia statyczne montuje się między elementami nieruchomymi.

Aby wybrać odpowiedni rodzaj uszczelnienia, musisz wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  • rodzaj środka smarnego – olej czy smar plastyczny
  • poziome czy pionowe zorientowanie wału
  • niewspółosiowość
  • współśrodkowość
  • tarcie uszczelnienia
  • przestrzeń
  • uginanie się wału
  • temperatura pracy – klasyczne uszczelnienie (poza tym wyprodukowanym z gumy), może pracować w temperaturze od -30 do 120 stopni. Jeśli zakres ten jest inny, wtedy trzeba skorzystać ze specjalnie przygotowanych materiałów.
  • rodzaj zanieczyszczeń: czy są płynne, stałe, czy mieszane
  • czynniki środowiskowe, mające negatywny wpływ, na które łożysko powinno być odporne

Uszczelnienie stykowe łożysk

Uszczelnienia stykowe to uszczelnienia budowane i montowane w taki sposób, by stykały się z ruchomymi powierzchniami. Aktualnie istnieją cztery typy uszczelnień tego rodzaju:

  • uszczelnienia osiowe, zaciskane - są to uszczelnienia pomocnicze, montowane na wałach charakteryzujących się dużą średnicą, szczególnie tam, gdzie potrzebna jest ta dodatkowa ochrona. Zaciska się je na części nieruchomej.
  • uszczelnienia promieniowe wałów, składające się z obudowy lub wzmocnienia, korpusu, pierścieniowej sprężyny zaciskowej i uszczelniającej wargi. Zakres temperatury pracy jest zależny od materiałów i substancji smarnej, ale mieści się on od -55 do 200 stopni Celsjusza. Uszczelnienia promieniowe wałów mogą być wykorzystywane zarówno przy smarowaniu olejowym, jak i smarem plastycznym.
  • uszczelnienia mechaniczne składają się z dwóch pierścieni ślizgowych oraz dwóch podkładek sprężystych talerzowych. Mogą być używane zarówno przy smarowaniu olejowym, jak i smarem plastycznym. Rodzaj tego uszczelnienia najlepiej sprawdza się przy niskich prędkościach, ale bardzo trudnych warunków pracy.
  • pierścienie uszczelniające typu V - zakres temperatury pracy tego rodzaju uszczelnienia wynosi od 40 do 220 stopni Celsjusza i jest oczywiście zależny od zastosowanego materiału. Sprężysty korpus z reguły skonstruowany jest z kauczuku i ciasno osadza się go na wale, kręcąc się z nim. Natomiast warga uszczelniająca sprawia, że w kierunku osiowym na oprawę kierowany jest delikatny nacisk. Uszczelnienie tego rodzaju charakteryzuje się przede wszystkim efektywnością. Ze względu na swoją skuteczność najczęściej umieszczane jest na zewnątrz oprawy (jeśli stosujemy smar plastyczny) i wewnątrz (jeśli stosujemy smar olejowy). Pierścienie uszczelniające typu V mogą być również wykorzystywane jako uszczelnienie pomocnicze. W takim wypadku doskonale sprawdzają się jako ochrona przed wilgocią oraz różnego rodzaju zanieczyszczeniami.

Uszczelnienia bezstykowe łożysk

Uszczelnienia bezstykowe to idealne rozwiązanie w aplikacjach, gdzie mamy do czynienia z dużą prędkością obrotową łożysk. Dzięki tej „bezstykowości” nie dochodzi do tarcia i tym samym nie wydziela się ciepło. Najpopularniejszym uszczelnieniem bezstykowym jest rodzaj szczelinowy. W konstrukcji tej w szczelinie umiejscowionej między wałem a oprawą mieści się odpowiednio dobrany smar plastyczny. Jeśli chcemy podnieść poziom efektywności, możemy zaprojektować w otworze pokrywy specjalne rowki. Przy uszczelnieniu bezstykowym szczelinowym można również stosować smarowanie olejem. Wystarczy na przykład na pionowo umieszczonym wale lub na oprawie zrobić spiralne rowki, dzięki którym środek smarny nie wycieknie.

Drugim uszczelnieniem bezstykowym, które jest równie skuteczne i przede wszystkim uniwersalne, jest rodzaj labiryntowy. Uniwersalność tego rozwiązania polega na tym, że wykorzystując go, można używać zarówno olejów, jak i smarów plastycznych. Ponadto nie ma przeciwwskazań do niestosowania uszczelnienia bezstykowego labiryntowego, gdy występują wysokie temperatury czy równie wysokie prędkości.

Inne uszczelnienia łożyskowe

Dostępne są jeszcze inne uszczelnienia łożysk, a mianowicie filcowe i metalowe

  • uszczelnienia filcowe stosuje się zazwyczaj ze smarami plastycznymi. Mogą pracować w temperaturze nieprzekraczającej 100 stopni Celsjusza oraz przy prędkości obwodowej do 4 m/s. To tanie i proste rozwiązanie, którego poziom efektywności można zwiększyć, traktując go jako uszczelnienie pomocne, labiryntowe.
  • uszczelnienie metalowe ma postać tarczy, którą dociska się do pierścienia wewnętrznego lub zewnętrznego. To również prosty i tani sposób. Zajmuje niewiele miejsca. Uszczelnienie metalowe stosuje się głównie przy smarach plastycznych.

Wypadałoby wspomnieć jeszcze o uszczelnieniach statycznych. Jest to rodzaj uszczelnienia, stosowanego pomiędzy nieruchomymi powierzchniami. Najpopularniejszymi modelami tego rozwiązania są na przykład uszczelniające pierścienie mające okrągły przekrój czy uszczelki płaskie.

Odpowiedz