Zużycie pasków klinowych - regularna wymiana paska

Zużycie pasków klinowych - regularna wymiana paska

O paski klinowe należy dbać. To normalne, że z czasem wymagają wymiany, ponieważ przez cały okres eksploatacji występuje zużycie pasków klinowych. Ale są również czynniki, na które nie zawsze zwracasz uwagę i tym samym awaria pojawia się znienacka.

  1. Pasek klinowy a wieloklinowy
  2. Czynniki, które źle wpływają na pasy napędowe
  3. Kiedy pasek klinowy należy wymienić

Zanim jednak przejdziemy do głównego tematu, przy paskach klinowych warto pochylić się również nad charakterystyką pasów wieloklinowych, które zyskują coraz większą popularność ze względu na lepsze parametry.

Pasek klinowy a wieloklinowy

Na rynku dostępne są zarówno paski klinowe, jak i wieloklinowe. Te pierwsze jeszcze do niedawna były najbardziej popularne, ze względu na swoją uniwersalność i wysoka jakość. Coraz częściej jednak klienci sięgają po model wieloklinowy. Sugerując się nazwą możemy wywnioskować, że pasek wieloklinowy jest połączeniem kilku produktów klinowych. I tym samym otrzymujemy szerszy wariant o podwyższonych parametrach.

Pasek wieloklinowy – inaczej wielorowkowy - charakteryzuje się możliwością przenoszenia znacznie większego momentu obrotowego, a także lepszą trwałością. Doskonale radzi sobie z eliminowaniem poślizgu. Paski wielkolinowe są cieńsze i tym samym powstałe naprężenia w konstrukcji są o wiele mniejsze, niż w modelach klinowych. Dużą zaletą pasków wieloklinowych jest także możliwość napędzania kilku urządzeń jednocześnie.

Pasy zespolone

Czynniki, które źle wpływają na pasy napędowe

Na pasek klinowy wpływ ma przede wszystkim montaż. Jeśli jest on przeprowadzony w sposób niepoprawny, szybciej nastąpi zużycie pasków klinowych i w niedługim czasie będzie wymagał kolejnej wymiany. Ponadto sama praca całości zwykle nie jest wtedy płynna i efektywna.

Na paski klinowe wpływ mają także źle ustawione koła pasowe. Dochodzi do tego w momencie, gdy chociaż jedno koło znajduje się pod skosem lub gdy nie są ustawione odpowiednio w osi. Konsekwencją niepoprawnego ustawienia koła pasowego jest szybkie ścieranie się krawędzi paska. Sam napęd również działa znacznie głośniej, niż powinien.

Pasy klinowe muszą pracować w czystości. Zabrudzenia, szczególnie te, które utkwią w gumie, w każdej chwili mogą pas uszkodzić, tworząc na przykład dziurkę. Podobnie rzecz wygląda z olejem. Obtoczony nim pasek traci wszystkie swoje parametry. Jest mniej trały i gorzej radzi sobie z przenoszeniem napędu. Koniec końców ulega rozerwaniu.

Kiedy pasek klinowy należy wymienić?

Nie musisz samodzielnie sprawdzać stanu technicznego paska klinowego, by wiedzieć, że ten należy wymienić. Istnieje szereg różnych innych objaw, które sygnalizują awarię pasa. Jeśli spotkasz się z którąkolwiek z wymienionych sytuacji, to niezawodny znak, że nadszedł czas na wymianę części.
Po pierwsze możesz usłyszeć metaliczny szum. To oznaka, że pas klinowy zaczął się ślizgać. Przyczyną ślizgania się paska mogą być zużyte koła pasowe. Metaliczny szum pojawia się także w momencie, gdy pasek ulega zabrudzeniu olejem.

Zakup pasów klinowych

Gwiazd czy pisk to kolejne objawy zużytego paska klinowego. To oznacza, że albo jest za bardzo rozciągnięty, albo zbyt mało napięty. Hałas tego rodzaju może być oznaką także uszkodzenia łożysk. Kolejnym objawem może być hałas w postaci stukania czy ocierania. Pojawia się on, gdy zanieczyszczenie utknie w pasie napędowym.

Pamiętaj, by nie zwlekać z wymianą pasa klinowego czy wieloklinowego! Jeśli po zalecanym okresie stwierdzisz, że mechanizm jest jeszcze w dobrym stanie, mimo wszystko zamień go na nowy model. Unikniesz dzięki temu awarii, która pojawi się szybciej, niż Ci się wydaje. Przy wymianie paska klinowego warto również zadbać o nowe napinacze czy rolki prowadzące. Masz dodatkowe pytania? Skontaktuj się z nami!

Odpowiedz